Spillkveld - Tirsdag 10. juli 2007

Kristian, Åse, Henrik, Remo og Kathrine kom på besøk for å spille brettspill. Vi spilte Bang!, Tsuro, Oregon, Goldbräu, Attika, Klatretreet, Terrace og Hotell Samoa og "Kamelspillet".


Oregon - Karina, Karl Thomas, Kristian, Åse og Henrik

Prototypen inneholder kun brikker til fire spillere, men vi demonstrerte at det fungerer fint med fem spillere. 


Bang! - Karina, Karl Thomas, Henrik, Kathrine, Remo og Kristian

Som en god oppvarmer, tok vi fram Bang!. Da kunne alle være med i samme spill og det å skyte litt på hverandre får fart i stemningen. Kathrine var sheriff og jobbet hardt for å holde seg i live. Kristian var vise-sheriff og stod på sin post. Remo og Karina var banditter og plaffet løs til alle kanter. Banditten Karl Thomas hadde samlet opp et arsenal av våpen for å gå løs på sheriffen, men så gikk dynamitten av. Henrik var overløper, men måtte gi tapt til slutt. Sheriffen og vise-sheriffen holdt seg i live og vant.


Tsuro - Karina, Karl Thomas, (Remo) og Åse

Mens resten gjorde seg ferdige med Bang!, tok vi et spill Tsuro og to. Remo ble med i andre runde da også han ble slått ut i Bang!.. Tsuro er nemlig fin sånn til å fylle ut kort ventetid.


Oregon - Karl Thomas, Åse, Henrik og Remo

Åse og Henrik viste frem Oregon til Remo. Remo var nysjerrig på spillet Åse og Henrik skal gi ut hos Hans im Glück allerede til høsten (i Essen). Karl Thomas nøt godt av gjennomspillingen tidligere på kvelden og stakk av med seieren i dette spillet like foran Remo. Åse og Henrik la seg et høflig stykke bak.


Goldbräu - Karl Thomas, Kathrine, Henrik og Kristian

Her skulle det investeres i ølbryggerier og -utsalgssteder. Avholdsmannen Henrik skulle vise seg å være en kløktig ølspekulant. Han dro i land en klar seier. Karl Thomas bør nok ikke satse på fuktige aksjer, han kom langt bak de andre.


Attika - Karina, Åse og Remo

Åse fant fram Attika og viste seg å bli suveren. Sjelden har det blitt så fullt på brettet. Vi så tidlig at det ikke nyttet å forbinde to templer, - her måtte vi satse på å få ut samtlige brikker. Og det klarte Åse utmerket takket være at hun fikk plass til å legge ut mange brikker gratis. Remo var litt rusten, påstod han. Og Karina slet med håpløs rekkefølge på brikkene.


Klatretreet (passord) - Karina og Remo

Karina fylte litt døtid med å vise Klatretreet til Remo selv om spillet langt fra er ferdig eller bra. Remo kom med noen forslag til forbedringer.


Terrace - Karina og Remo

Remo fikk øye på Terrace i hyllene våre. Vi spilte et kort parti slik at han fikk en ide om hva det handlet om. Karina vant. Egentlig er dette et spill vi burde spille mer. Grunnprinsippene i spillet er ganske så enkle, men likevel er spillet krevende. 


Tsuro - Karina, Åse og Remo

På tross av at klokken viste mange, klarte Tsuro både å vekke og å holde oss våkne. Og Åse vant igjen.


Hotell Samoa - Karina, Karl Thomas, Åse, Henrik, Kathrine, Remo og Kristian

Kristian har mange prototyper. Hotell Samoa er en av dem. Her skal man drive hotell og skaffe kunder. Vi ble overrasket over hvor bra spillet fløt selv med syv spillere. Det var svært lite ventetid. Spillet tar kort tid, men mekanikken er intuitiv og med god driv. Samtidig må man planlegge og følge med. Her regner vi med utgivelse, - spørsmålet er bare når og hvor.


"Kamelspillet" - Karina, Kathrine og Kristian

Kristian foreslo at vi skal bytte prototyper litt. Og den ideen var vi straks med på. Vi fikk låne "Kamelspillet" hans. Karina, Kathrine og Kristian prøvespilte det og tror at det har potensial, men det gjenstår en del.